Print View

Goals of the seminar

This module for students of geosciences aims to improve your skills in presenting scientific content in studies, in research, and in your future career.

A high-quality presentation of academic achievements, scientific work and research results that meets the requirements of good scientific practice and academic integrity is more important than ever for success in university studies and professional life. The competences required for this are only taught in an initial way in the subject-specific courses. This module provides knowledge about concepts, good scientific practice as well as tools and aids that enable a good presentation of one's own work.

Students learn how to write scientific reports, theses (Bachelor/Master) and publications. They will gain knowledge on how to find the right literature, how to find and correctly use scientific data from open sources, how to present scientific data in diagrams, how to structure manuscripts and how to present research results to the scientific and general public in seminars and conferences.

The course will focus in particular on the following:

Academic integrity:

  • How to use and cite academic sources (published literature, databases, images, etc.) correctly.
  • How to avoid plagiarism

Communicating your work:

  • Structuring a written output (BSc or MSc thesis, publication).
  • How to design a successful poster presentation, which software is a good choice for this?
  • How to structure an oral presentation, which presentation options are suitable?

You will do the following during the course (partly in group work):

  • Short research on a geoscientific topic of your choice.
  • The text of an abstract of a publication on this topic
  • A scientific poster (for conferences) on this topic
  • An oral presentation (short presentation of the content of your poster)

 

The posters created in this course in previous semesters are displayed in the lobby on the ground floor of building C.

Schedule

15.4.

First meeting: Introduction to the course, instructors, students.

 

 

22.4.

Literature research

Web of Science, FU Primo, Google Scholar, Scopus etc.

EH, GH

29.4.

Reference managers

EndNote, Citavi etc.

GH

6.5.

Ethics, academic integrity

Plagiarism

GH

20.5.

Open source publication

Break-out groups in  Working groups (WG), Discussion

 

27.5.

Structure of theses

Develop examples in the WG

EH, GH

3.6.

Databases, data mining, data storage

 

EH

10.6.

Writing abstracts

Break-out groups in  Working groups (WG)

EH

17.6.

Abstracts.

Poster design, discussion (incl. Poster guidelines and tour)

Homework: Prepare poster layout/design and structure  

24.6.

Presentation guidelines and layout (PowerPoint etc.)

Homework: Prepare a diagram/graph (own data?)

GH

1.7.

Abstract presentation and discussion

With examples from students

 

8.7.

Oral presentation guidelines

 

GH

15.7.

Presentation of students’ posters, oral presentations

 

EH, GH

Ziele

Dieses Modul für Studierende der Geowissenschaften hat zum Ziel, Ihre Fähigkeiten bei der Präsentation von wissenschaftlichen Inhalten in Studium, Forschung und Beruf zu verbessern.

Eine qualitativ hochwertige Darstellung von Studienleistungen, wissenschaftlicher Arbeit und Forschungsergebnissen, die den Ansprüchen an gute wissenschaftliche Praxis und akademische Integrität genügt, ist für den Erfolg in Studium und Beruf wichtiger denn je. Die dazu nötigen Kompetenzen werden in den fachspezifischen Lehrveranstaltungen nur in Ansätzen vermittelt. Dieses Modul vermittelt Kenntnisse über Konzepte, gute wissenschaftliche Praxis sowie Werkzeuge und Hilfsmittel, die eine gute Präsentation der eigenen Arbeit ermöglichen.

Die Studierenden lernen, wie man wissenschaftliche Berichte, Abschlussarbeiten (Bachelor/Master) und Publikationen verfasst. Sie erhalten Kenntnisse darüber, wie man die richtige Literatur findet, wie man wissenschaftliche Daten aus offenen Quellen findet und korrekt verwendet, wie man wissenschaftliche Daten in Diagrammen präsentiert, wie man Manuskripte strukturiert und wie man Forschungsergebnisse der wissenschaftlichen und allgemeinen Öffentlichkeit in Seminaren und Konferenzen präsentiert.

 

Der Kurs wird sich insbesondere auf Folgendes konzentrieren:

 

Akademische Integrität:

- Wie man wissenschaftliche Quellen (publizierte Literatur, Datenbanken, Bilder etc.) korrekt verwendet und zitiert.

- Wie man Plagiate vermeiden kann

 

Kommunikation Ihrer Arbeit:

- Strukturierung eines schriftlichen Outputs (BSc- oder MSc-Arbeit, Publikation)

- Wie gestaltet man eine gelungene Posterpräsentation, welche Software ist dazu gut geeignet?

- Wie strukturiert man eine mündliche Präsentation, welche Präsentationsmöglichkeiten eignen sich?

 

Sie werden während des Kurses folgendes erstellen (teilweise in Gruppenarbeit):

- Kurz-Recherche zu einem geowissenschaftlichen Thema Ihrer Wahl

- Den Text eines Abstracts einer Publikation zu diesem Thema

- Ein wissenschaftliches Poster (für Konferenzen) zu diesem Thema

- Eine mündliche Präsentation (kurze Vorstellung des Inhalts Ihres Posters)

 

Die in dieser Lehrveranstaltung in den vergangenen Semestern erstellten Plakate sind in der Lobby im EG von Gebäude C ausgestellt.