192
Compulsory

When a course instance has been created from a template, the course instance will be in this state

  • Data is usually still incomplete and everything can still be edited.
  • Lecturers or secretaries can move the state forward to Edited.

»LecoLe«

Lehramtsstudierende coachen Lehramtsstudierende – ein hochschuldidaktisches Peer-Coaching-Projekt zu Analysis und Linearer Algebra
Erinnern Sie sich noch an die Begriffe aus den Vorlesungen im ersten Semester?
Fühlen Sie sich in der Lage, einen Bezug zwischen dem Ableitungsbegriff in der Schule und der Definition von Differenzierbarkeit aus Analysis I herzustellen?  In diesem Seminar wollen wir gemeinsam Material anschauen und weiterentwickeln, um bei Analysis und Linearer Algebra eine Brücke zwischen Schul- und Hochschulmathematik zu bauen.

Dazu entwerfen wir "Begriffs-Werkstätten", in denen die Lehramts-Bachelorstudierenden aus den Vorlesungen Analysis I bzw. Lineare Algebra I die Begriffe auf didaktisch aufbereteite Art und Weise kennenlernen können. Ziel ist, Bezüge zwischen der Uni-Mathematik und den späteren Schulinhalten herzustellen. Die Bachelorstudierenden sollen mit den (zunächst unintuitiven) Definitionen herumexperimentieren und so ein besseres Gespür für die Begriffe bekommen. Die von uns im Seminar entworfenen Werkstätten werden als (freiwillige) Zusatz-Tutorien angeboten (über das Semester verteilt an sieben Terminen).

Was haben wir davon? Wir lernen dabei selbst die Mathematik neu und nachhaltiger kennen und erproben dabei ganz konkret die Umsetzung didaktischer Methoden.

Teilnahmevoraussetzung für das Seminar: Man sollte sich ganz grob an die Grundbegriffe der Analysis oder Linearen Algebra erinnern (den Rest lernen wir dann bei der Vorbereitung und beim Peer-Coaching...) und etwas Spaß an Mathematik mitbringen.

Termine: Das Seminar umfasst zwei ganztägige Blocktermine (in Absprache mit der Seminargruppe wahlweise zwei aus 20., 21., 27., 28. April 2018. Das Seminar findet an diesen beiden Blocktermine von 9 bis 16 Uhr statt. Zusätzlich sind sieben dreistündige Workshop-Termine im Laufe des Semesters geplant, diese werden in Absprache mit der Seminargruppe festgelegt.

"LecoLe"

Teacher training students coach teacher training students - a higher education didactic peer coaching project on analysis and linear algebra
Do you still remember the terms from the lectures in the first semester?
Do you feel able to establish a relationship between the concept of derivation at school and the definition of differentiability from Analysis I?  In this seminar we want to look at and further develop material together in order to build a bridge between school and university mathematics in analysis and linear algebra.

To this end, we design "concept workshops", in which the Bachelor's degree students from the lectures Analysis I and Linear Algebra I can get to know the terms in a didactically prepared way. The aim is to establish links between university mathematics and the content of later schools. The Bachelor students should experiment with the (initially unintuitive) definitions and thus get a better feeling for the terms. The workshops designed by us in the seminar are offered as (voluntary) additional tutorials (spread over the semester on seven dates).

What's in it for us? We get to know mathematics in a new and more sustainable way and test the implementation of didactic methods in concrete terms.

Prerequisite for the seminar: You should roughly remember the basic concepts of analysis or linear algebra (we will learn the rest during preparation and peer coaching...) and bring some fun to mathematics.

Dates: The seminar comprises two full-day block dates (in arrangement with the seminar group optionally two from 20., 21., 27., 28. April 2018. The seminar takes place on these two block dates from 9 to 16 o'clock. In addition, seven three-hour workshop dates are planned for the course of the semester; these are determined in consultation with the seminar group.

Cross-language

Expectant Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous

Nursing Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous